Crashtest Ibsen: Ik zie spoken
Moeremans & Sons
We leven voorzichtig als porseleinen vaasjes, vertonen risicomijdend gedrag, drinken geen druppeltje alcohol meer als we achter het stuur zitten en gaan in eerste versnelling door de bocht. Op onze smartphones downloaden we vlijtig health-apps die onze hartslag en bloeddruk in de gaten houden. We verzekeren ons voor elke stap die we zetten, hopend dan wel biddend dat de verzekeraars zelf onze centjes niet roekeloos vergokken op de beurs. Bij al dat verzekeren vergeten we de enige echte zekerheid: dat we leven op garantie van de dood. Dat kan niet anders, nee, dat moet ergens een keer mis gaan, misser dan mis. Ik zie spoken gaat over onze hedendaagse neurotische drang alles te willen controleren en bedwingen en is een pleidooi voor risico.
In de Crashtest Ibsen-reeks rijden Moeremans&Sons – als collectief aan huis bij het Noord Nederlands Toneel – en schrijver Joachim Robbrecht de stukken van de Noorse moraalridder der moraalridders Henrik Ibsen met plankgas tegen de muur om zijn beste ideeën tussen de brokstukken vandaan te halen. De politieke aanklachten van zijn tijd, de late 19de eeuw, hebben deels hun antwoord gekregen in de tijd die ons van hem scheidt. Daarom zijn er nieuwe vragen, vormen en antwoorden nodig.
“Onvergetelijke voorstelling die omwille van een verfrissende aanpak in combinatie met de spectaculaire scenografie nog steeds op mijn netvlies gebrand staat.” *** (COBRA/THEATERKRANT - Filip Tielens)
“De acteurs van Moeremans&Sons, hoe jong ook, mag je allang geen talenten meer noemen. Zijn ze stuk voor stuk al te goed voor.”
(DAGBLAD VAN HET NOORDEN - Eric Nederkoorn)
“Bij het energiek gespeelde Crashtest Ibsen: Ik Zie Spoken van Moeremans&Sons overheerst de lol van luidruchtig rondspoken.” “De kakofonie aan wijsheden wordt gelukkig wel met vaart en spot gebracht door perfect op elkaar ingespeelde acteurs.” ***
(DE VOLKSKRANT – Annette Embrechts)
“De leading lady Eva van Gessel is goed op dreef. Heen en weer gesleurd kan ze soms geen hele zinnen meer uit haar mond krijgen. Timing perfect.” “Een verveelde, seksueel ontluikende jonge vrouw, zeer aantrekkelijk gespeeld door Rosa van Leeuwen, die hard meezingt met haar Ipad”. “De voorstelling stelt zo feilloos theater en zijn klassieker aan de kaak. En het roept om minder het script te volgen en meer risicovol te leven. Zeer verfrissend.”
(CULTUURPODIUM - Youetta Visser)