Finissage
Anne-Laure Vandeputte
Schrijfresidentie 11/09-08/11/2020
Zuidpool organiseert in deze tijd een digitale variant van de finissage, het atelierbezoek bij onze schrijfresident. Via een interactieve livestream ontmoeten publiek en schrijver elkaar. De schrijver vanuit zijn atelier in Zuidpool, het publiek blijft thuis en volgt online. Reserveer uw gratis plek en ontvang de link naar Zoom. Log de avond zelf in via uw computer of smartphone, en u bent er – zo echt als het kan – helemaal bij.
In deze finissage is auteur, speler en maker Anne-Laure Vandeputte bij ons te gast. Ze is sinds september aan het werk in onze schrijfresidentie.
In I'm the closest thing I have to a voice of reason spitst Anne-Laure zich toe op het effect van de male gaze in onze beeldcultuur, en hoe dit de mensen die in deze beeldcultuur werkzaam zijn, beïnvloedt. Als speler is je lichaam je instrument, wat inhoudt dat je je gezicht en lijf uitleent om andermans verhaal te vertellen. In hoeverre is mijn lichaam van mij, wanneer ik aan het werk ben? Waar liggen de grenzen? En welke invloed heeft de door male gaze gedomineerde beeldcultuur op deze vraag?
Anne-Laure breidde haar onderzoek uit naar de wereld van het sekswerk. Ze sprak met een aantal sekswerkers die actief zijn binnen feministische kringen, en vroeg hen hoe zij omgaan met het ‘bewerkstelligen’ van hun lichaam. De gelijkenissen met haar eigen werk, en de maatschappelijke stigma's die nog steeds kleven aan sekswerk, vormen de voedingsbodem voor I'm the closest thing I have to a voice of reason. Tijdens haar schrijfresidentie sleutelt Anne-Laure aan personages die zich het hoofd (en lijf) breken over deze thematiek.
Over Anne-Laure Vandeputte
Anne-Laure Vandeputte studeerde in 2016 af als acteur aan het Conservatorium van Antwerpen. Sinds haar afstuderen is ze actief aan het werk als speler. Ze speelde bij gezelschappen en regisseurs als SKaGeN (Closer), de Roovers (Onschuld), FC Bergman (JR), Lies Pauwels (Truth or Dare, Britney or Goofy, Nacht und Nebel, Jesus Christ or Superstar) en nam vorig jaar de rol van Dulle Griet op zich in de voorstelling Bruegel van Lisaboa Houbrechts.
Ook timmerde ze de afgelopen jaren aan haar parcours als maker. Tijdens haar studie aan het conservatorium maakte ze de voorstellingen Ik ben echt want ik heb ribben (onder begeleiding van Luk Perceval) en Oerhoer (onder begeleiding van Peter Van den Eede, met steun van Monty Kultuurfaktorij). Haar afstudeervoorstelling Gif maakte ze samen met Michael Vergauwen, met de steun van Villanella. In 2019 ging haar eerste eigen voorstelling, Millennialism, in première. Daarnaast deed ze de regie-assistentie van Wie is Bang, een voorstelling van NTGent geschreven door Tom Lanoye en geregisseerd door Koen De Sutter. In 2020 nam ze de eindregie van ★★★★☆ vier sterren op zich, de nieuwe voorstelling van Collectief Herman, die in première gaat op het festival Love at first Sight.
Naast haar werk binnen het theater, speelde Anne-Laure ook een heel aantal rollen voor de camera. Zo speelde ze onder andere in de tv-series Grenslanders, De Bende van Jan de Lichte en Red Light, en de (kort)films Copain en All of Us.