Finissage
Margot De Ley
Schrijfresidentie 28/01-27/02/2019
Margot De Ley is schrijfster en theatermaakster, en een oude Zuidpool-bekende. Ze vertoefde hier drie jaar geleden als regie-assistente voor de creatie van Met argumenten kan je iedereen overtuigen van LAZARUS. Nu keert ze terug als schrijfresidente, met als missie: haar eerste theatertekst voor een volwassen publiek.
Tijdens de finissage van haar Schrijfresidentie zullen Mathijs F. Scheepers en Alejandra Theus haar tekst voor publiek lezen.
Fragment STEMMING (werktitel)
Sara Hoornaert is pianostemmer
Ze stemt de piano van Nico Feyaert
Nico Feyaert is tevreden
Maar toch vraagt hij de volgende dag aan Sara Hoornaert
Of ze de piano nóg eens kan komen stemmen
De volgende dag opnieuw
En opnieuw
Hij excuseert zich voor zijn vreemd gedrag
Maar hij verlangt zo naar hoe het ooit heeft geklonken
Dit bizarre ritueel brengt hen dichter bij elkaar.
Een verhaal over liefde en verdriet
Over iets onhaalbaar
Iets voorspelbaar maar tegelijk onvoorstélbaar
“Niet alleen verwacht ik om in Zuidpool te kunnen profiteren van een goede concentratie, het lijkt me ook voedend voor het schrijfproces van een theaterstuk om ook echt in een theaterhuis te schrijven. De werkkamer van een romanschrijver bestaat uit vier doodstille muren vol boeken ter inspiratie, die van de toneelschrijver is bruisender, zijn inspiratie is de vloer. Mijn residentie wordt een intensief vooronderzoek met als inzet om te eindigen met een werktekst.”
Over Margot De Ley
Margot De Ley (1988) zoekt in haar werk voortdurend naar de kruisbestuiving tussen haar twee werelden: muziek en theater. Na haar opleiding klassieke piano aan de Conservatoria van Antwerpen en Maastricht, studeerde ze verder in de Woordkunstafdeling aan het Conservatorium van Antwerpen, en ging ze in de leer bij het Antwerpse stadsgezelschap MartHa!tentatief als regie-assistente en productieleidster. Later deed ze ook regie-assistentiestages bij Bart Meuleman (Toneelhuis), Lazarus en Dick Hauser (Zeeland Nazomerfestival).
In 2012 richtte ze haar eigen gezelschap, Compagnie Brulschaap, op, waarvoor ze al vijf jeugdtheaterstukken schreef en regisseerde. Haar schrijfstijl wordt gekenmerkt door een beeldrijke taal, haar universum is magisch-realistisch. Als freelance schrijfster wordt ze regelmatig gevraagd voor producties waarin muziek en theater hand in hand gaan. Zo maakte ze Frankenstein (Antwerp Symphony Orchestra) en Der Kaiser (I solisti del vento). In 2016 won ze de theatertekstwedstrijd van HETPALEIS. Naast schrijfster en theatermaakster is Margot ook docente aan de Academie van Borgerhout waar ze piano en songwriting (tekstschrijven) geeft.