Wat eraan te doen
HEMELHOND
Collectief Maastricht is niet meer; leve HEMELHOND!
En wat meer is: de nieuwe voorstelling van Violet Braeckman, Thomas Claessens, Hendrik Kegels & Mees Walter heeft ook een nieuwe titel: Wat eraan te doen.
Na hun eerste voorstelling Waarom het zo verdomd moeilijk is slaan de leden van HEMELHOND opnieuw de handen in elkaar. In hun nieuwste voorstelling Wat eraan te doen blikken ze terug op hun debuut. Een herinnering, een toevoeging, een breedvoerige voetnoot.
De voorstelling gaat over onze identiteit die voortdurend in transformatie is. Identiteit is immers geen omlijnde waarheid en wordt misschien wel meer gevormd door je omgeving dan door jezelf. HEMELHOND wil met zijn nieuwe voorstelling de identiteit van het collectief blootleggen, analyseren, bekritiseren en romantiseren. Het is een ode aan het theater als leugen, aan het ontbreken als deugd, aan de verbeelding als remedie.
Hoewel HEMELHOND zijn debuut als onderwerp van deze nieuwe voorstelling lijkt te nemen, is Wat eraan te doen een losstaande bijlage. Een appendix waarvoor het daadwerkelijk lezen van het boek niet noodzakelijk is.
Over Thomas Claessens, Violet Braeckman, Mees Walter & Hendrik Kegels
Violet Braeckman (1996) studeert in 2019 af aan de acteursopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Zij is actrice in film en theater. Ze werkte samen met regisseur Robert Icke in Oedipus (International Theater Amsterdam) en speelde in Salamander van Frank Van Mechelen. Binnenkort is ze te zien in de nieuwe fictiereeks van Tom Lenaerts Over Water. Dit jaar loopt ze stage bij het Nationale Theater in Het Duel van Jeroen De Man, start ze met de opnames van Black Out, de nieuwe serie van Filip De Schepper en Joël Vanhoebrouck en gaat ze samen met Bert Scholiers werken aan een filmproject.
Thomas Claessens (1990) is een ridder en studeert in 2019 af aan de acteursopleiding van de Toneelacademie Maastricht, na eerdere studies fundamentele wiskunde en theater- en filmwetenschap aan de universiteit Antwerpen. Afgelopen jaar speelde hij in nooit van elkaar van Celine Daemen (tekst Jon Fosse). Hij had dit jaar graag stage gelopen bij de KVS Brussel, Theater Utrecht, het Nationale Theater of Theater Artemis.
Hendrik Kegels (1996) studeerde in 2018 af als performer aan de Toneelacademie Maastricht. In zijn werk staat de wereld van kinderlijke verwondering centraal. Hij tracht met zijn voorstellingen herinnering aan deze werelden bij de toeschouwer op te roepen, en ze uit te nodigen om te geloven in dat wat onwaarschijnlijk lijkt. Hij maakt voorstellingen voor o.a. Frascati (Plankton i.s.m. Anna Verkouteren Jansen), Het Paleis (Kier 4+ i.s.m. Kim Karssen) & Het Laagland (Microlepidoptera i.s.m. Sonja van Ojen). Als acteur werkte hij samen met Anna Verkouteren Jansen in Stallerhof en The lobster, met Jetse Batelaan in Echte Vrouwen Joggen in Regenpak (Theater Artemis & Het houten Huis) & met Alexander Devriendt (Ontroerend goed). >>
Mees Walter (1997) studeert in 2019 af als performer aan de Toneelacademie Maastricht. Hij werkt als acteur, theatermaker, videokunstenaar & grafisch vormgever. Met een fascinatie voor het alledaagse zoekt hij in zijn eigen werk naar de onzichtbare samenhang in het dagelijks leven van de mens. Zijn werk was te zien op o.a. Festival Cement, Baltic Circle Festival Helsinki, Lunga Festival (IJsland) & Fasionclash Fashion Film Festival. Als acteur werkte hij samen met regisseur Jeroen de Man in Ondine (het Nationale Theater i.s.m. Toneelgroep Oostpool) & Jetse Batelaan in Echte Vrouwen Joggen in Regenpak (Theater Artemis & Het Houten Huis).