Zieke jeugd
Zuidpool
Wenen 1923. Tegen de achtergrond van opkomend extremisme en een financiële crisis geven zes studenten geneeskunde zich over aan seksuele intriges en psychologische terreur. Om van hun ziekte die jeugd heet te genezen, zien ze enkel drastische remedies…
Ze zijn jong.
Ze zijn getalenteerd.
Ze zijn geestig.
Ze zijn mooi.
Ze zijn intelligent.
Ze zijn ziek…
Een scherpe dissectie van een verdwaalde generatie.
Naar het spraakmakende toneelstuk Krankheit der Jugend van Ferdinand Bruckner (1926).
In een ongezien snedige en directe stijl analyseert Zieke jeugd de wereld van een (na-oorlogse) jeugd die met zichzelf geen blijf weet en die opgroeit in een steeds hardere, gepolariseerde samenleving.
Herneming in het kader van Love at first Sight #1
Herneming in het kader van RECUP#3
“Geestig, spits, intelligent. Er hangt geen zweem van melancholie over de voorstelling, het is een ragfijne ets van een zogenoemd verdwaalde generatie. Spits is ook meestal het spel van de zeven jonge spelers en speelsters: Greet Jacobs, Marjan De Schutter, Maya Sannen, Danielle De Nul, Jonas Leemans, Greg Timmermans en Simon Van Buyten. ... In een strakke regie weten de zeven vaak ingetogen hun registers open te trekken om grote emoties te vertolken.” ***
(THEATERKRANT - Tuur Devens) >>
“Deze jonge spelers vertegenwoordigen een nieuwe generatie acteurs die qua talent en bezwerend spel niets te leren hebben van hun voorgangers. ... Vooral Maya Sannen als Marie en Marjan De Schutter als Irène kunnen zich hier tonen als grote-actrices-in-de-knop die elk woord met de juiste toon over de scène jagen, daarbij altijd verrassen en niet bang zijn om een venijnige injectie humor aan hun spel toe te voegen. Ook de overige vijf weten van wanten en zetten doorleefde vertolkingen neer. ... Dat Bruckner zulke spannende verhoudingen tussen de zeven personages weeft, zorgt voor twee beklijvende uren toneel. ... Toch is de tekst veel meer dan het portret van een specifieke generatie. Bruckner vangt de wanhoop, de onzekerheid en het je-m'en-foutisme waarmee elke jonge ziel naar de toekomst kijkt in snedige zinnen en een scherpe, gebalde plot.” ***
(KNACK - Els Van Steenberge) >>
“Zuidpool waagt zich met een jonge groep acteurs aan een moeilijk stuk met psychoanalytische inslag. De afgemeten regie en het sterke samenspel van de acteurs zorgen voor een theaterbelevenis. ... Het samenspel van de cast jonge, nobele onbekende acteurs is verbluffend. De ploeg speelt op het scherp van de snee. Indrukwekkend zijn de vertolkingen van Maya Sannen (Marie) en Marjan De Schutter (Irene). Hun spel is fysiek uitputtend en meeslepend. ... een welkome tegenhanger van zoveel overbodig en fluttig theater.” ****
(DE MORGEN - Jan De Smet)
“Zuidpool presenteert een jonge garde acteurs die nog weinig naam hebben, maar des te meer nuance. ... Doe het maar, als acteur. Elke grijns, elke blik krijgt meteen zijn volle betekenis, zeker omdat je je niet kunt verstoppen achter de minste distantie tot je personage. Ook in de zaal is geen knipoog te halen. Sannen en co zijn volledig uitgeleverd aan zichzelf en aan elkaar. Ze slagen met brio.” ***
(DE STANDAARD - Wouter Hillaert)
EXTRA
09/12/2016 om 22u: NAGESPREK & DEBAT in het kader van RECUP#3 met Redactie Etcetera, Zuidpool & dasKULTURforum – 60’
Ferdinand Bruckner schreef Krankheit der Jugend (Zieke jeugd) in 1926, kort na de Eerste Wereldoorlog en tegen de achtergrond van groeiend extremisme en een zware financiële crisis. Zuidpool maakt dit stuk anno 2016 met zeven jonge acteurs.
De redactie van podiumkunstentijdschrift Etcetera gaat samen met Zuidpool en dasKULTURforum in gesprek met publiek, makers en drie gasten: theaterrecensent Johan Thielemans, dramaturg & docent Klaas Tindemans en schrijver & theatermaker Moya De Feyter.
Hoe en waarom kiest Zuidpool een tekst als deze? Hoe verhouden spelers en makers zich tot het materiaal? Waarom vinden sommigen het stuk gedateerd, terwijl anderen het net ervaren als bijzonder relevant voor de wereld waarin wij leven? Hoe ervaart en interpreteert u dit werk? En zijn er verbanden tussen leeftijd en appreciatie?
Van en met Charlotte De Somviele, Sébastien Hendrickx, Moya De Feyter, Klaas Tindemans, Johan Thielemans, Koen van Kaam & Greet Jacobs. Met de steun van dasKULTURforum & Goethe-Institut.
Bekijk het volledige programma van RECUP#3 >>
Over de spelers en makers
Zuidpool maakt Zieke jeugd met een nieuwe generatie spelers & makers:
Danielle De Nul (Cons. Antwerpen, De Roovers)
Marjan De Schutter (RITCS, KASK, Steigeisen, KVS, Ontroerend Goed, NTGent, Bronks)
Greet Jacobs (RITCS, Abattoir Fermé, Zuidpools Bloedmooie Julinka, Het Paleis, Brut, TAZ)
Jonas Leemans (Zuidpools Nachtlied & kReon, Luxemburg, Zingaburia, Groenten uit Balen, TAZ)
Maya Sannen (Cons. Antwerpen, Fernweh, tgSTAN, De Tijd, Het Paleis, Bühnehasen, t,Arsenaal)
Greg Timmermans (Hof Van Eede, t,arsenaal, Luxemburg, FC Bergman, Zuidpool, Ben X, Bunker)
Simon Van Buyten (Cons. Antwerpen, Fernweh, JAN, Bühnehasen, Toneelhuis, Transparant)
De rol van Marie wordt vanaf 11/11 gespeeld door Alejandra Theus (NTGent, Toneelschuur, Rotheater, hetGevolg/Marthatentatief, Toneelgroep Amsterdam, Amateurs, Tom en Harry, Loslopend Wild)
Koen van Kaam en Jorgen Cassier (Zuidpool) regisseren.